NYMPHO


ENGLISH VERSION BELOW

Heute möchten wir Euch noch einmal den Brasilianischen Sänger, Gitarrist und Songwriter CRISS SEXX vorstellen. Er hat schon in Bands wie BANG BANG ROCK oder BASTARDZ gespielt und hat mit "Bastard Barbie" ein Solo-Album veröffentlicht. 2008 hat er mit seiner aktuellen Combo NYMPHO das erste Album aufgenommen und dieses Jahr folgte mit "Alone In The Dark" ein zweites (die Rezi dazu findet Ihr HIER).

S.T.: Hi Criss, ich hoffe es geht Dir gut. Es ist verdammt heiß hier in Deutschland im Moment. Wir bräuchten ganz dringend einen schönen Strand und ein paar coole Drinks. OK, mit einem Strand können wir hier in Bayern nicht dienen, aber dafür mit jeder Menge gutem Bier haha.

Criss Sexx: Hi Stefan, es geht soweit ganz gut. Hatte ein paar private Probleme, aber in Bezug auf NYMPHO läuft es sehr gut. Heiß in Deutschland? Hier in Rio war es die letzten Tage schon fast kalt haha.

S.T.: Euer neues Album "Alone In The Dark" ist draußen – wie fühlt sich das an?

C.S.: Es ist großartig, dass die Platte endlich raus ist und die Leute sie kaufen können. Es war ein hartes Stück Arbeit, das sich über 1 ½ Jahre hingezogen hat. Im Gegensatz zu "V.I.P. - Very Indecent People" von 2009 hat es sich ewig angefühlt. Das erste Album war innerhalb von 6 Monaten aufgenommen und veröffentlicht, aber dieses Mal kam alles Mögliche dazwischen, was Du Dir nur vorstellen kannst. Aber jetzt ist es draußen und ich kann es kaum erwarten zu sehen, wie die Scheibe ankommt. Übrigens: NYMPHO besteht aus Pablo Pinheiro an den Drums, Olavo Barroka am Bass und Eric Prouvot an der Lead Gitarre. Und da hätten wir noch mich an der Rhythmusgitarre und am Mikro. Die am härtesten arbeitende Band, die Du Dir vorstellen kannst.

S.T.: Euer Debüt wurde über Perris Records veröffentlicht, dieses Mal habt Ihr das in die eigenen Hände genommen und der Vertrieb läuft über die deutsche Firma Music Buy Mail. Was ist passiert?

C.S.: Als "V.I.P." 2009 bei Perris Records rauskam, war es wie ein Traum für uns. Sie hatten schon Helden wie GILBY CLARKE, PRETTY BOY FLOYD, ZAN CLAN und viele andere unter Vertrag. Das war das Label, auf dem ich schon immer eine Platte rausbringen wollte. Aber leider war der Fokus derzeit auf das Magazin "Rock Nation" gerichtet, sodass die Promotion der Releases zu der Zeit etwas unterging. So haben weder NYMPHO noch die anderen Bands, die zum gleichen Zeitpunkt ihre Alben veröffentlicht haben, Unterstützung erhalten. Das war natürlich sehr frustrierend, weil wir ein gutes Album draußen hatten aber nichts passierte. Dann hat man uns erzählt, dass sich das Album nicht gut verkaufte – natürlich nicht, ohne Promotion! Daraufhin haben wir beschlossen, dass wir nur noch mit einem Label zusammenarbeiten wollen, das uns wenigstens das Minimum an Promotion geben kann – ansonsten würden wir es auf eigene Faust versuchen. Die erneute Suche nach einem geeigneten Label hat sich dann als sehr schwierig herausgestellt, denn die Qualität der Musik ist nur noch zweitrangig. Die Labels wollen kein Geld in neue Bands investieren, nicht einmal, wenn ihnen gefällt, was sie hören. Wir wurden von zwei Labels in den USA gesignt, aber die wollten Geld von uns. Wir hätten fast bei einem großen europäischen Label unterschrieben, aber der Vertrag war lächerlich. Unsere Mastertapes wären in deren Besitz übergegangen und wir wären erst ab einer verkauften Stückzahl von 1000 bezahlt worden. Welche unbekannte Band verkauft heute 1000 CD´s? Eine weitere Klausel hat besagt, dass wir innerhalb von 14 Monaten ein weiteres Album hätten liefern müssen, und das war uns dann einfach zu viel. Generell wäre das schon möglich gewesen aber wir hätten auch unsere eigene CD für den Vertrieb in Brasilien kaufen müssen – Du siehst: this business sucks! Bei Music Buy Mail waren sie echt gut zu uns, sie vertreiben unsere Scheibe weltweit. Ich wünschte, sie hätten uns richtig gesignt oder wir würden ein vergleichbares Label finden – Studiozeit ist ziemlich teuer...

S.T.: Ich glaube, es ist nicht sonderlich populär in Brasilien, Sleaze bzw. Hair Metal zu machen...aber welche Idee steckt hinter NYMPHO?

C.S.: Ich wollte einfach das fortführen, was ich mit Bands wie BASTARDZ angefangen hatte. Wir waren übrigens die erste Glam Rock Band in Brasilien. Daraufhin habe ich einige andere Projekte ausprobiert, aber das hat nicht funktioniert. Also habe ich NYMPHO gegründet. Als wir das Line-Up zusammenhatten war klar, dass wir nicht nur eine weitere Glam Band sein können. Wir hatten alle so unterschiedliche Einflüsse, die nichts mit Glam zu tun hatten. Unser Debüt ging mehr in die Rock´n Roll Richtung. Ich bin nun seit fast 20 Jahren in der Musikszene aktiv und jedes einzelne Projekt in dem ich war hatte eine klare Ausrichtung. Das versuche ich jetzt mit NYMPHO zu ändern. Ich mag es nicht, wenn die Leute sagen, dass wir eine reine Glam Band sind, denn es gibt so viele andere Dinge zu entdecken. Wir wollen Balladen machen, ein paar härtere Nummern aufnehmen und auf dem neuen Album habe ich etwas verwirklicht, was ich schon immer wollte: einige AOR Songs aufnehmen. Also ist die Bezeichnung Glam Rock einfach falsch – wenn Du aber sagst, NYMPHO ist eine Rock´n Roll Band mit einem Glam Rock Sänger, dann ist das schon eher etwas, was ich unterschreiben würde.

S.T.: Erzähl doch mal was über die Musikszene in Brasilien oder speziell Rio de Janeiro.

C.S.: Die Musikszene in Brasilien kotzt mich an. Es gibt einige gute Heavy Metal Bands, aber wenn Du in die Melodic Rock Richtung gehst, sieht es schon anders aus. OK, ein paar gute gibt es doch. Aber der Unterschied ist, dass sich die Metalbands gegenseitig unterstützen, sie wollen nicht der nächste BON JOVI oder die nächsten MÖTLEY CRÜE sein. Aber was Glam oder Melodic Rock Bands angeht, ist das das genaue Gegenteil, glaube mir. Fressen oder gefressen werden heißt die Devise, es ist echt grausam – aber ich habe dem Ganzen den Rücken gekehrt. Das einzig gute an Brasilien ist, dass internationale Bands eine wirklich loyale Fangemeinde haben – echte DieHard Fans. Deswegen kommen alle großen Bands immer nach Brasilien, egal welche Musikrichtung sie spielen.

S.T.: Ich denke, ich bin nicht der erste, der Deine Stimme mit der von Steve Summer von PRETTY BOY FLOYD verglichen hat. Kannst Du mir da zustimmen oder nervt Dich sowas eher?

C.S.: Damit kann ich leben haha, und Du bist wirklich nicht der erste, der das so sieht. Ich sehe es immer als Kompliment, denn PRETTY BOY FLOYD waren eine meiner Favourites als sie "Leather Boyz With Electric Toyz" herausgebracht hatten. Ich liebe ihre alten Videos und ihr Image damals. Ich fühle mich geschmeichelt, wenn die Leute meine Stimme mit seiner vergleichen, aber belassen wir es beim Thema Musik, ok? Haha...Aber ich würde behaupten, dass ich beim neuen Album versucht habe, NICHT wie nach Steve Summers zu klingen. Außerdem haben wir so viele neue Elemente verwendet, da wäre es doch fast dumm, wenn ich immer wieder nach ihm klingen möchte.

S.T.: Auf dem neuen Album – Du hast es ja schon angesprochen – gibt es auch einige AOR Einflüsse oder einige härtere Riffs. Schreibst Du alle Songs selbst oder sind die Stücke eine Art Mannschaftsleistung?

C.S.:  Ich wollte mich nicht wiederholen, als ich das neue Album in Angriff genommen habe. Es ist zwar fast unmöglich, in manchen Teilen nicht nach KISS zu klingen, und es unmöglich, eine Ballade zu schreiben, die nicht im geringsten nach einem Bret Michaels Song klingt, aber es gibt eben doch Unterschiede. Ich habe alle Songs selbst verfasst, habe aber imm die Jungs nach ihren Ideen gefragt. Aber ich denke, sie vertrauen mir einfach und sie wissen, dass ich immer mein Bestes gebe. Ich wünschte, dass sie sich auch ins Songwriting einbringen würden, aber das ist bisher nicht geschehen. Ich habe bereits 11 oder 12 neue Songs, die vielleicht auf einem zukünftigen NYMPHO Album sein werden. Ich würde aber auch gerne einmal mit anderen Songwritern wie dem großartigen Jack Ponti, der einen kleinen Beitrag zum "Alone In The Dark" Album geleistet hat. Oder mit Gerry Laffy, einem wirklich außergewöhnlichen Gitarristen und Gründer der britischen Glamband GIRL. Oder Zinny J. Zan, der bei EASY ACTION, SHOTGUN MESSIAH oder ZAN CLAN am Mikro stand. Ich habe über Facebook eine enge Freundschaft mit diesen beeindruckenden Musikern aufgebaut, und das macht mich sehr stolz. Vielleicht klappt es ja eines Tages, wer weiß? Egal ob für NYMPHO oder ein anderes Projekt.

S.T.: Gibt es eine spezielle Story hinter einigen Songs auf dem Album? Zum Beispiel "Hollywood Heroes".

C.S.: Das neue Album war das anspruchsvollste, was ich jemals gemacht hatte. Der komplette Prozess, angefangen von den Aufnahmen über das Mixing bis hin zur Veröffentlichung haben wir alles gegeben. Wir hatten alle möglichen Probleme während dieser Zeit. Zuerst mit dem Typen im Studio, dann hatten wir Line-Up Wechsel, wir hatten das komplette Album fertig, bis auf die Lead Gitarren. Dann hat sich unser Lead Gitarrist dazu entschlossen, zu gehen. Also zurück auf Null. Wir haben viele Auditions gemacht, und als wir echt am Boden waren, hat unser Bassist Olavo einen Gitarristen namens Eric Prouvot ins Spiel gebracht – und here we are. Er ist ein wirklich großartiger Kerl und ein außergewöhnlicher Gitarrist, ganz ohne Ego. Er passt perfekt in die Band. Dieses Album hat uns als Musiker reifen lassen und ich bin froh, dass wir nicht nur eine Band sind, sondern gute Freunde. Was die Songs angeht: einige von ihnen sind sehr fiktiv, andere sehr persönlich. "Hollywood Heroes" habe ich für die Leute geschrieben, die ihre Idole als Helden feiern und dann begreifen, dass sie auch nur Menschen sind wie wir. Ich hatte das Glück, viele meiner Idole zu treffen und die meisten waren einfach nur nett, manche gehören wiederum zu den schlimmsten Menschen, denen ich je begegnet bin. Davon handelt der Song und er ist auch ein Tribut an die ganzen 80ger Bands, mit denen ich aufgewachsen bin.

S.T.: Ich habe in einem anderen Interview gelesen, dass einer Deiner Favouriten das Album "Because They Can" von NELSON ist – Du stehst also nicht nur auf Glam und Sleaze?


C.S.: Da hast Du völlig recht! Mein Image ist mir echt wichtig, aber wenn die Musik nicht gut ist, nutzt Dir das beste Image nichts. Es geht immer um das Gesamtpaket. Ich liebe AOR oder auch einige Pop Sachen. Ich liebe akustische Alben – und darum finde ich, dass diese Platte eine der besten überhaupt ist. Ich möchte eines Tages ein rein akustisches Album aufnehmen wie Ron Keel´s "Alone At Last" oder WHITESNAKE´s "Starkers In Tokyo". Auch einer meiner ganz großen Favouriten ist Mark Free´s "Long Way From Home" oder "Crazy Nights" von KISS, das ja auch in gewisser Weise ein AOR Album ist. All diese Alben haben nicht nur tolle Songs, sondern auch großartige Melodien – ich bin ein Melodie Freak. Ich liebe auch DEF LEPPARD und BRYAN ADAMS und ich habe versucht, einige Backing Vocals auf "Alone In The Dark" so hinzukriegen. NYMPHO wird sich weiterentwickeln, manche mögen es immer noch Sleaze Rock nennen, aber einfach mit vielen verschiedenen Facetten.

S.T.: Auch das Albumcover zu "Alone In The Dark" ist nicht unbedingt das, was man von einer Glam Scheibe erwarten würde...


C.S.: Das reflektiert eben die Art und Weise, die ich Dir vorhin schon geschildert hatte. Wir sind keine reine Glam Band. Als ich den Song "Alone In The Dark" geschrieben habe, hatte ich ein genaues Konzept im Kopf und ich wusste sofort, dass das der Albumtitel werden würde. Ich wollte etwas düsteres, etwas, was die Menschen auf sich aufmerksam macht. Ich wollte nicht ein weiteres Cover mit ein paar Jungs drauf, die Make-up tragen. Ich bin sehr stolz auf dieses Cover und es gab überall tolle Reaktionen darauf. Ich finde es schade, dass aufgrund des ewigen Glam Rock Vergeleiches so viele andere gute Songs untergehen.

S.T.: Denkst Du, dass Du es in den USA leichter hättest, Deine musikalischen Ziele zu verfolgen?

C.S.: Ich denke, dass wir mehr Aufmerksamkeit bekommen würden, wenn wir in den USA leben würden. Aber ich denke, dass der richtige Platz für unsere Art von Musik in Europa wäre. In den USA ist diese Art von Musik tot. Ich bin letztes Jahr nach England geflogen und ich bin auch dieses Jahr wieder dort. Ich habe noch nie so viele Leute gesehen, die diese Art von Musik lieben. Natürlich möchte ich gerne in den USA live spielen aber ich würde auch wahnsinnig gerne in Europa touren. Alles was ich brauche ist ein Promoter, der die Eier hat, an uns zu glauben. Ich würde auch gerne einige Solo-Accoustic Shows spielen. Es wäre ein Traum, eines Tages auf dem Firefest zu spielen...warten wir einmal ab, wie sich das neue Album entwickelt. Wir haben so viele positive Rückmeldungen auf unser neues Album, die Leute lieben es. Aber wir sind halt nur eine kleine Band, obwohl wir schon seit 6 Jahren zusammen sind. Es gibt einige Internet Radios, die unsere Songs spielen, auch das freut uns sehr. Aber Promotion ist teuer und ich versuche die Platte so bekannt wie möglich zu machen. Und die Leute wissen schön langsam von dieser kleinen Band aus Rio de Janeiro in Brasilien, die ihre Musik aus Liebe zur Musik macht.

S.T.: Was sind Deine Pläne für die Zukunft?

C.S.: Wir planen ein paar Gigs in Brasilien. Aber das Problem ist, dass die Brasilianer nicht um einheimische Bands scheren. Dann gibt es noch dieses Pay To Play: als kleine Band musst Du bezahlen, um überhaupt an Auftritte zu kommen. Davon haben echt genug. Ich will ja nicht das große Geld machen mit ein paar Auftritten, aber eine faire Chance wäre schön.

S.T.: Ich habe ein Interview mit DJ Ashba von GUNS´N ROSES und SIXX: A.M. etc. Gefunden, das Du geführt hast. Bist Du auch Musik Journalist?

C.S.: Ich genieße es wirklich, wenn ich die Zeit dazu habe. Ich werde auch dieses Jahr wieder auf dem Firefest sein, wie auch schon letztes Jahr. Ich habe schon einige tolle Künstler interviewt und ich mache das auch immer, wenn ich die Möglichkeit dazu habe. Die Internetseiten, für die ich das tue, egal ob brasilianische oder internationale, scheinen zu mögen, was ich mache. Für mich ist ein Fan der bessere Musik Journalist – besser als ein richtiger. Ich muss schon sagen, dass die Interviews mit DJ Ashba, Taime Downe von FASTER PUSSYCAT oder mit den Jungs von TUFF ein Highlight waren und eine der besten Zeiten, die ich in meinem Leben je hatte.

S.T.: Was sind Deine größten Einflüsse?


C.S.: Als Sänger würde ich sagen habe ich zwei verschiedene Einflüsse. Die, nach denen ich klingen möchte – und die, nach denen ich nie klingen möchte, weil ich nicht mal halb so gut sein könnte wie sie. Die jenigen, die mich als Sänger beeinflusst haben sind definitiv Bret Michaels, Paul Stanley, Jon Bon Jovi, Zinny J. Zan, Taime Downe und viele andere. Und natürlich Steve Summers, aber das kannst Du Dir ja denken, haha. Aber da gibt es auch noch Sänger wie Michael Bolton, Freddy Curci, David Coverdale oder mein Alltime Fave Marcie Free von KING KOBRA, SIGNAL und UNRULY CHILD. Das ist die mit Sicherheit tollste und perfekteste Stimme ever. Als Songwriter kommen meine Haupteinflüsse von Paul Stanley, Nikki Sixx, Jon Bon Jovi oder Blackie Lawless. Und ich würde lügen, wenn ich die Sachen von Desmond Child oder Diane Warren nicht hervorheben würde. Als Produzent: the one and only Jack Ponti, Tom Werman, Ron Nevison, der späte Bruce Fairbain und natürlich der große Mutt Lange.

S.T.: Mit welcher Band würdest Du eines Tages gerne auf der Bühne stehen?

C.S.: Ach, ich bin glücklich über jede Band, die mit uns spielen will. Natürlich könnte ich jetzt KISS, MÖTLEY CRÜE oder KISS sagen, aber wir wollen mal auf dem Teppich bleiben. Aber es gibt trotzdem zwei Bands, mit denen ich ohne Zweifel gerne einmal die Bühne teilen möchte: L.A. GUNS und LITA FORD. Das waren immer Favourites von mir und sie haben immer tolle Alben rausgebracht. Ich denke, dass NYMPHO gut als Opener passen würden...

S.T.: Was wünschst Du Dir für die Zukunft von NYMPHO?

C.S.: Ich hoffe, dass sich unser Album "Alone In The Dark" gut verkauft damit wir wieder ins Studio gehen können. Ich habe viele Songs für ein weiteres NYMPHO Album bereits komplett fertig. Aber das Geld spielt dabei natürlich auch eine große Rolle. Außerdem möchten wir gerne ein Promo Video für "Rock Me Hard" drehen und vielleicht eines für "Dreams Are Not Enough". Und ich möchte die Leute da draußen gerne wissen lassen, dass wir sehr gerne überall spielen möchten, wo man uns hören möchte. Dazu brauchen wir nur einen ehrlichen Promoter, der uns nach Brasilien, Nordamerika, Südamerika, Europa, Afrika oder sonstwohin bringt.

S.T.: Haben wir etwas vergessen? Die letzten Worte gehören Dir... :-)

C.S.: Ich denke wir haben alles haha. Meine letzten Worte sind: DANKE DIR. Danke für die Möglichkeit, der Band in Deutschland eine Plattform zu geben. Music Buy Mail ist aus Deutschland, das wird vielleicht etwas helfen, die Platte zu promoten. Bitte kauft das Album!!! Soviel ich weiß, haben sie auch einige Exemplare des ersten Albums. Ich möchte mich auch noch einmal bei jedem einzelnen bedanken, der die Band in denn letzten Monaten unterstützt hat. Niemand weiß, was uns dieser Support bedeuetet. Alle Mails, Facebook Nachrichten usw. sind unbezahlbar! Ich würde jedem einzelnen die Hand schütteln und mich bedanken, wenn ich könnte. Und wer weiß, vielleicht haben wir einmal die Möglichkeit in Deutschland aufzutreten...Bitte behaltet NYMPHO im Auge, damit wir auch in Zukunft Musik machen können. All of you ROCK HARD! Criss Sexx – NYMPHO

S.T.: Ich möchte mich ganz herzlich bei Dir für die Zeit und die ausführlichen und interessanten Antworten bedanken. Ich hoffe, es hat Dir etwas Spaß gemacht und ich wünsche Dir nur das Beste für die Zukunft. ROCK ON!

C.S.: Ich habe zu danken Stefan. You guys rock!!!!!























Today it´s my first Interview with an Brazilian artist called CRISS SEXX from Rio de Janeiro. He played in bands like BANG BANG ROCK or BASTARDZ and did a solo album under his very own name. Since 2006 he is singer and guitarist of NYMPHO, which he founded by himself. In 2008 NYMPHO recorded their first album an 2012 saw the release of the second one called”,  which reached 8 out of 10 points in our review (which you can read here).  

S.T.: Hi Criss, I hope you´re doin cool so far? It´s fuckin hot over here in Germany, so we only need a beach and some cool drinks :-) - ok we don´t have any beach here in Bavaria, but lots of good beer haha

Criss Sexx – Hi Stefan, doing OK right now. Other some personal issues that have to be solved right away, everything is going pretty well with NYMPHO. Hot in Germany? The last few days have been kind of cold here in Rio, Brazil…. Go figure! LOL

S.T.: Your new album “Alone In The Dark’ is out now, how does it feel?

Criss Sexx – It feels just great to see the album out there and getting to know people from all over the world are getting it. It was a hard one to make, it took us one year and a half to have it all finished. Compared to our first album, “V.I.P. – Very Indecent People”, released in 2009, it took us forever. The first album was recorded and released within six months and “Alone In The Dark” took us three times longer than that. We had all kinds of problems making and having it released, but now it’s out there and I can hardly wait for the world to get to know what NYMPHO’s music is all about. By the way, NYMPHO features Pablo Pinheiro on Drums, Olavo Barroka on Bass Guitar and Eric Prouvot on Lead Guitar, and of course, me, on Lead Vocals and Rhythm Guitar… LOL… the most hardworking band you can ever think of! It feels so good that now we’re starting to get the exposure I think we deserve, after six years together!

S.T.: The debut was distributed by Perris Records and for the new one you do all for yourself in collaboration with german distributor Music Buy Mail. What happened?

Criss Sexx – When “V.I.P.” was out in 2009 on Perris Records, it was kind of a dream come true to s, you know. They were once home to artists I grew up listening to, such as Gilby Clarke, Pretty Boy Floyd, Zan Clan and others. That was the label I was aiming at when I started shopping for labels to release that album.  The guy from Perris Records, at the same time he had our album released, was involved with a fanzine / webzine called Rock Nation and he totally focused on that back then. So neither NYMPHO nor the artists that were having their albums released at the same time as we did got any decent promotion. We were kind of frustrated because we had a good album out, but few people got to know the band back then. Then we were told the album was not selling well. Of course it wasn’t, without any promotion! How would we promote the album here in Brazil if the label was in the US? Not an easy thing for sure. After that, I decided that we’d only work again with a label that could give us any kind of minimum promotion or the band would do it by our own the second time around. Shopping for labels to have “Alone In The Dark” released was quite hard, we’re living the download era after all. Other than that, the music business just sucks. Quality is not important anymore, labels are not willing to invest in new artists, even though they like what they hear. We almost got signed by two small American labels, but they still wanted more money from us. We were almost signed by a big European label, but the contract was just ridiculous. We’d lose our master tapes and we’d only start getting paid after one thousand CDs sold (download not included). Who sells one thousand CDs nowadays? Probably not a new band like us. Then, after one thousand CDs sold we’d be getting 24 percent over each CD sold. To make it worse, one clause of the eleven-page contract would be delivering a new NYMPHO album in fourteen months, otherwise we’d be taken to court for breaking the contract. It would be impossible doing that, since we had spent more than we had on the making of the new album, we’re still owning money because of it, we would have to buy our own CDs to sell here in Brazil, on the internet and at our shows….  It’s really absurd if you think. I asked a guy from one of those labels what would happen when the big bands they invest in were no more, huge bands like Kiss, Mötley Crüe and Aerosmith, and they just said they’d get an artist who already had the money to invest and then the labels would make this artist the next big thing. That’s why there’s so much bad music around nowadays. Blame it all on the music industry, because it really sucks. If you’re just lucky you’ll turn on the radio right now and find one and only station that is playing something reasonably good. Maybe a “manufactured artist” by the music industry. It’s so sad, but it’s nothing but the truth.  Music Buy Mail has been great to us, they are distributing the album worldwide. I would just love that they decided to be our label or that we could find an appropriate label, so that we could keep on releasing music more often than we actually can – studio time is expensive! LOL

S.T.: I think, it´s not much popular making Sleaze or Hair Metal in Brazil at the time?! But what is the idea behind NYMPHO? What is the musical scene in Brazil and especially Rio de Janeiro like?

Criss Sexx – NYMPHO started out as a sleaze band as you are saying. I wanted to continue what I had been doing with one of my previous bands, Bastardz, maybe the first ever Glam Rock band in Brazil. I quit the band and tried out a couple of other projects that didn’t work either, so I went on to form NYMPHO. But once the line-up was put together, it was clear that we couldn’t be just one more sleaze rock band. The other members in the band have so many different influences, and they are not really that much into the glam rock thing. Our first album was more of a Rock & Roll one with a Glam / Sleaze twist. I do thing image is as important as the music. I’ve been around for at least twenty years now and every single project I was ever involved in had some visual appeal. But then, with NYMPHO, I’m trying to change that a little bit. I don’t really like when people say we’re a glam rock band, or a sleaze rock band. We not only do the glam rock thing, but there’s much more than that to us. We can do ballads, heavier music and with the new album I was able to do something I’d always wanted to – record some AOR tracks. So, glam rock bands in general are very limited when it comes to style. We can do it all. I guess one can’t call NYMPHO  a glam / sleaze rock band, it would be unfair. Once could say that NYMPHO is a Rock N Roll band with a Glam Rock singer, and that’s fine by me. Unfortunately, the music scene in Brazil sucks. There are some really good heavy metal bands around here, but I can’t really say the same thing about Melodic Rock bands. I mean, there are some really good ones too. The difference is that heavy metal bands help each other, support each other, maybe because in this style image is not important. They are in it for the music only, they don’t want to be the next Bon Jovi or the next Mötley Crüe. And regarding glam / sleaze / melodic rock bands, it’s the other way, believe me. It’s kind of a dog eat dog thing, one trying to look and be more obnoxious than the other. I’ve been tired of that for quite a while and I refuse to be part of this. The only good thing about music in Brazil, and not only in Rio de Janeiro, is that international bands have the most loyal and diehard fans in the world around here, that’s why they keep coming down to Brazil whenever they are on tour, no matter their styles.

S.T.: I guess I´m not the very first who accords your voice with Steve Summers from PRETTY BOY FLOYD. Can you agree with me or are you bored by such compromises?

Criss Sexx – Well, I agree with that, and yes, you’re not the first one who says it! LOL. I always take it as a compliment. Pretty Boy Floyd used to be one of my favorite bands when they released the “Leather Boyz With Electric Toyz” album. I love their old videos and their old image. I met him once here in Brazil, and he was an OK guy. I just think he’s attitude is so wrong, he’s not in Mötley Crüe after all. I feel flattered when people compare my voice to his, but let’s keep the comparisons at the musical level, OK? LOL… I would say that on the new “Alone In The Dark” album I did my best not to sound so much like him. We have so many new elements this time around that it would just be silly from me trying to sound like him over and over again and exploring some different musical directions that NYMPHO is heading for right now.

S.T.: Your newest album has some new directions like AOR or some harder riffs on it. Do you write the songs by yourself or are they written together by all members of NYMPHO?

Criss Sexx – I didn’t want to repeat myself when I was writing what became the “Alone In The Dark” album. It’s impossible not to sound like Kiss sometimes. It’s impossible to write a ballad and not have it sound like a Bret Michaels’s song. Yes, I wrote the whole album by myself, though I always ask the guys in the band to collaborate with their own ideas. I guess that they just trust me and they know that I’ll always bring the best tracks I can write for the band. I would love that they’d be part of the writing too, but it hasn’t happened so far. I already have about eleven or twelve new songs that might be on another NYMPHO future release. I would also love to work with other songwriters, such as the amazing Jack Ponti (who wrote a quote on the  “Alone In The Dark” album), the great Gerry Laffy (an amazing guitar player and founding member of the early 80’s British glam rock band Girl) and Zinny J. Zan , who was the singer in Easy Action, Shotgun Messiah and Zan Clan. I became good facebook friends with these guys and they are not only incredible musicians and songwriters, but also some of the best people I’ve ever been fortunate to know. Well, you never know. I’d love to work with them at some time, I wouldn’t think twice about it, even if it was for NYMPHO or for their own projects. 

S.T.: Are there some special stories behind some songs on the album? For example “Hollywood Heroes”.

Criss Sexx – That was the most challenging music I’ve ever done. The whole process of recording, mixing and releasing the “Alone In The Dark” album. It took us one year and a half to have it completed and released. We had all kinds of problems one can think of – problems with the first studio guy, line-up changes… we had the whole album recorded but the lead guitar parts, and then the lead guitarist decided to quit. So, back to zero. Some auditions were made and when we were hopeless, Olavo Barroka (Bass Guitar) brought Eric Prouvot into the picture. He’s a great guy and an amazing guitar player, one without an ego. He fit the band so well that we were afraid he wouldn’t take the gig! LOL. So we had the album finished and it was another nightmare having the album out. But here we are, Olavo Barroka on Bass Guitar, Pablo Pinheiro on Drums, Eric Prouvot on Lead Guitar and me on Lead Vocals and Rhythm Guitar. We’re so proud of this album, I think it’s the definite NYMPHO album to date.  This album certainly made us grow as musicians, that is a sure thing. Pablo, Olavo, Eric and myself have been through a lot to make it happen and I’m glad we’re not only a band, but we’re also good friends. We’ve never been tighter and closer. As for the songs, I can tell you some of them are really fictional and some are very personal. “Hollywood Heroes”, for instance, was written for those who idolize their music idols and then discover they are regular people just like ourselves. Being a regular, you can be either a good person or a bad one. I was lucky enough to meet many of my own music idols and most of them were just awesome, but some of them were just the worst people I have ever met. I guess “Hollywood Heroes” is about that, and also a tribute to the 80’s bands I grew up listening to.    

S.T.: I´ve read in another interview that one of your favorites is “Because They Can” from AOR Band NELSON, so you´re not only into Glam outfits?

Criss Sexx – You’re so right! Image is deadly important to me as I have told you. But if the music is not good, image is nothing. It’s all part of the whole package. I do love AOR, some pop. I love acoustic albums, so that’s why I consider Nelson’s “Because They Can” one of the best albums ever made. I’d love to record an all acoustic solo album one day, just like Ron Keel’s “Alone At Last”, Richie Kotzen’s “Acoustic  Cuts” and Whitesnake’s “Starkers In Tokyo”. They are great albums, some of my all time favorites. My all time favorite albumis Mark Free’s “Long Way From Love”, which is an AOR album. My favorite ever Kiss album is “Crazy Nights”, which is also an AOR album. All of these albums I’ve mentioned do not only have great songs and a great vibe, but also great melodies. I’m a melody freak, you know. I love Def Leppard and Bryan Adams as well. I tried to copy their way of doing background vocals on some tracks on the “Alone In The Dark” album.  You can expect NYMPHO to grow musically, still doing the Rock N Roll that mny still call sleaze rock, but definitely with different elements on the music.

S.T.: The names CRISS SEXX and even NYMPHO breathes this glam thing throughout, but the cover artwork on “Alone In The Dark”is not the kind you´re awaiting from a Sleaze/Glam record...can you tell me something about it?
Criss Sexx – As I said, I don’t want NYMPHO to be seen as a Glam Rock band. I didn’t want to do what I had done with the band on “V.I.P.” and on my solo album. By the moment I wrote “Alone In The Dark”, the song, I knew what the whole image concept of it would be like, and that it would also be the new album title. I wanted something that looked darker, and would really catch people’s attention. I didn’t want to put another picture of four guys wearing make-up on the album front cover. And now I can see I made the right decision. Not a single person has said a single bad thing about the new album cover and I’m glad and proud about it. I had the concept in my mind for at least two years before it came to life. NYMPHO has been labeled as a glam Rock band because of the first album cover, and it’s time we changed that. Not only “Alone In The Dark” is a much better album than “V.I.P.” is, but it is also different when it comes to the music on it. It would be unfair having so many good songs not heard if the band still carried the Glam Rock label on the new album. 

S.T.: Do you think that it would be easier for your musical goals if you´re living in the USA for example?

Criss Sexx – I think we’d have more chances of exposure if we were in North America for sure. But I think the places that really value our style right now are in Europe. For what I’ve heard from American people, this kind of music is dead in the US. I went to England last year and I’m coming back this year in October and there I could see people still enjoy this kind of music. I would love to play in the US of course. I would love to play in Europe. All we need is a promoter who has the balls to believe in the band and take us anywhere so that people can be aware of what NYMPHO is all about. I’d love to play abroad either with NYMPHO or doing some acoustic sets by myself. We’d love to play at Firefest one day, who knows? It would be a dream come true, you know. I guess it all depends on how the “Alone In The Dark” album will do. I keep on receiving e-mails and facebook messages from people from all over the world saying the new music is good. It’s just priceless. A couple of weeks ago a guy contacted me on Reverbnation telling me that the band was awesome, and that we could be number one in any playlist in any country. People also say that what we’ve been doing, I mean, having a new album out that seems to have been recorded in the 80’s is something nobody is doing at the moment. They seem to like it as much as I do listening to that! LOL. But we’re still a small band, even though we’ve been together for six years now. There are lots of internet radio stations in the US and in Europe playing the new songs. We’re so thankful for that! But making it big, being a number one, well, these things require investment. Money is something we don’t have at the moment. We have no one to back us up. So I guess we’re waiting for some kind of lucky break… LOL. Anyway, I’m promoting the album the best way I can and I know I’m doing a good job, even though I don’t know exactly how to do it. It’s working, and people are aware that NYMPHO, a small band from Rio de Janeiro, Brazil, is out there trying to make good music, for the love of music.

S.T.: Are you doing some tour activities in the near future?

Criss Sexx – We’ve been planning to do more gigs as the “Alone In The Dark” tour has started. We played two shows so far and they were good. But the thing is that here in Brazil people do not really care about Brazilian bands, and when they do, promoters what your band in their events in a “Pay to Play” thing. We’ve had enough of that. It’s not arrogance or anything like that, it’s just self-respect. If you don’t respect yourself as an artist, who will? I don’t mean that we want to make big money out of a gig, but come on, not even watches work for free. Until we can afford a good publicist, a good promoter and a decent manager, I a accumulating all of these functions myself, so any kind of business regarding NYMPHO is my responsibility. I’m an easy guy to deal with, really. I just won’t let people take advantage of the band as they did some times in the past anymore.

S.T.: Well, I´ve found an interview of yours with DJ Ashba from GUNS´N ROSES, SIXX: A.M. etc.. Are you a journalist also?

Criss Sexx – Well, I really like to do that when I can. I’ll be covering Firefest this year too, just like I did last year. I’ve interviewed some great artists and I plan on doing this again whenever I have a chance to. I love the fact that the websites I do the interviews for, the ones in Brazil and the international ones, seem to like what I do! You may know that, a fan is a much better music journalist than a real music journalist. Interviewing DJ Ashba, Taime Downe from Faster Pussycat, the guys in Tuff, most artists from last year’s Firefest…. Wow, those were some of the greatest times of my life, without any doubt.   

S.T.: What are your biggest influences?

Criss Sexx – As a singer, I would say I have two kinds of influences – the guys I try to sound like and the ones I’ll never sound like, because I’ll never be half as good as they are.  So, the guys who really influenced me as a singer were definitely Bret Michaels, Paul Stanley, Jon Bon Jovi, Zinny J. Zan, Taime Downe…. So many to mention…. Steve Summers also, you may be thinking! LOL. And that’s true. But there are the singers I love such as Michael Bolton, Freddy Curci, David Coverdale… my favorite singer ever is Marcie Free, who was once in King Kobra, Signal and Unruly Child. That’s surely the most beautiful and perfect voice ever! As a songwriter, my main influences are Paul Stanley, Nikki Sixx, Jon Bon Jovi, Blackie Lawless…. I’d be lying if I don’t have a crush on what Desmond Child and Diane Warren have done too! LOL…. As a producer, the one and only Jack Ponti, Tom Werman, Ron Nevison, the late Bruce Fairbain and, of course, the great Mutt Lange.

S.T.: With which band would you like to share the stage one day?

Criss Sexx – I’d be more than happy and grateful to share the stage with any ban that would take us, really. I won’t say Kiss, Mötley Crüe or Poison because we’re talking seriously…. LOL…. Two artists I’d love to share the stage with, without a shadow of a doubt, would be L.A. Guns and Lita Ford. They have always been some of my favorite bands too and they have great new albums out.  I guess NYMPHO would fit them so right as an opening act. 

S.T.: What are you expecting for the future of NYMPHO?

Criss Sexx – Well, I expect that “Alone In The Dark” can sell reasonably well so that we can enter the studio soon. I’ve got loads of songs up my sleeve for a third NYMPHO album. As money is something we don’t really have at the moment, maybe record some new tracks and have another NYMPHO product by 2013. Other than that we’re shooting the promo video for the song “Rock Me Hard” until the end of the year and maybe also another one for “Dreams Are Not Enough”.  I Also would like to let people know that we’re willing to play anywhere and everywhere a good and honest promoter wants to take us to: Brazil, North America, South America, Europe, Africa…. Anywhere and everywhere, really. 

S.T.: Have we forgotten something? The last words belong to you...   :-)

Criss Sexx – LOL… No, Stefan. My last words are just THANK YOU. Thank you for the opportunity of giving my band some exposure in Germany, and hopefully all over the world once again. Music Buy Mail is from Germany too, so it may help people order the “Alone In The Dark” CD from them! Please buy the album!!!!!! LOL… I think they also have some copies of the first NYMPHO album too! : - )  Once again I just want to thank each and every one of those who have supported the band during the last few months, you’ll never really know how your support is important to me and NYMPHO.  All the e-mails, the facebok messages, man, they are priceless. I would shake each and every one’s hands just to say “thank you” if I could. Who knows if one day we’ll be able to go up there to Germany and play a couple of gigs? We’d be thrilled by doing that one day for sure! Other than that, please keep an eye on NYMPHO and help us keep the music coming! All of you ROCK HARD! Criss Sexx - NYMPHO

S.T.: I would thank you so much for taking the time to answer these questions and I hope you had a little bit fun. I wish you all the best for the future. Keep in touch and ROCK ON! Cheers from Germany.


Criss Sexx – I am the one to thank you here, Stefan. You guys rock!!!!!!!

NYMPHO OFFICIAL LINKS:
FACEBOOK: http://www.facebook.com/pages/Nympho-Rocks/216331065103679
OFFICIAL WEBSITE: http://mrsexx.wix.com/nympho
YOUTUBE: http://www.youtube.com/user/NYMPHOOFFICIAL
REVERBNATION: http://www.reverbnation.com/nymphorocks
MYSPACE: http://www.myspace.com/nymphovip
CONTACT: mrsexx@compuland.com.br


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen